25 Mei, 2009

Sayangilah Diri Anda


Sesungguh nya segala pujian itu daku panjatkan kepada Allah S.W.T yang menciptakan kita semua di alam ini, kIta MemujiNya, Meminta pertolongan kepadanya,kita meminta ampun kepadaNYA dan kita berlindung kepadanNya dari segala kejahatan diri kita dan keburukan amal perbuatan kita. Kalam bicara saya berkisarkan untuk menyayangi Diri Sendiri.
marilah kita kaji ungkapan ini
" kalau anda merasai tidak ada orang yang menyayangi diri anda, itu tidak penting , yang penting ialah sejauh mana anda dapat menyayangi diri anda dan menyayangi diri orang lain. Apa gunanya anda disanyangi oleh orang lain tetapi anda sendiri tidak dapat menyayangi diri anda sendiri. Apa gunanya anda disanyangi oleh orang lain tetapi anda tidak mampu menyayangi orang lain yang menyayangi diri anda? Untuk disayangi dan menyayangi anda perlu terlebih dahulu menyayangi diri sendri "
Cubalah menyayangi diri anda dan lakukan perkara berikut :
  1. Menerima Diri Anda tanpa Syarat;

" saya merasa selesa dan dapat menerima diri saya sepenuhnya, seperti adanya, dengan kelebihan dan kekurangan, di sebalik segalanya tanpa syarat. Saya adalah saya dan saya sukakan diri saya. Sekiranya anda melakukan perkara yang menyalahi agama sebelum ini, mintalah mapun dengan yang Maha Pencipta. Allah Maha Pemurah lagi Pengampun. Menangislah dikala pintu langit masih terbuka. Berkawanlah dengan orang yang soleh dan berjaya dalam mengharungi Redha Allah.

2. Kasihan Pada diri Anda.

Diri anda ada hak nya. Berjanjilah pada diri anda supaya anda tidak akan melakukan perkara - perkara yang boleh merosakkan diri, nama baik, masa sekarang dan masa hadapan. Janganlah mensia sia kan diri anda. Saya termenung melihat pelajar- pelajar yang datang sekolah hanya untuk gelak ketawa dan sunggup menipu ibu bapa semata mata mengejar kemahuan diri. Siapakah harus dipersalahkan. Mungkin mereka tidak sedar diri mereka hebat sebenarnya ataupun guru hanya sekadar menghabiskan sukatan pelajaran di sekolah semata - mata. saya tinggalkan persoalan kepada anda untuk menjawabnya.

3. Hargailah Kejayaan anda

sekiranya anda pernah gagal, janganlah kecewa. Ramai mereke yang berjaya dan menjadi JUTAWAN, mereka sebenarnya belajar daripada kegagalan terdahulu. Hargailah setiap kejayaan dalam hidup anda walaupun bos anda memuji idea anda dikhalayak ramai. Simpanlah setiap album atau gambar - gambar yang merakamkan setiap kegembiraan yang anda telah capai di dalam hidup ini. Hidup mesti diteruskan walaupun anda diistiharkan MUFLIS oleh mahkamah. Untuk mencapai kejayaan , belajarlah dari mereka yang berjaya dan jangan lupa untuk berkata : " saya sayang kepada diri saya".

4. Memberi Sokongan kepada Diri anda

Hargailah setiap sokongan yang diberikan oleh orang lain kepada anda. Sekiranya tiada orang menyokong diri anda, andalah perlu menyokong diri anda dengan mengamalkan Janji DIRI POSITIF. Hiasilah bilik anda dengan kata - kata semangat, piala - piala kejayaan anda terdahulu, buku - buku motivasi yang boleh memberi peransang dan semangat kepada anda. Sekiranya anda lemah, berjumpalah dengan mereka yang berjaya untuk naikkan semangat anda. ingatlah Dr Rosli mengarang buku ' Jutawan senyap" pernah gagal dan bangkit menjadi seorang jutawan dan ternama.

" menyayangi diri sendiri bukan bererti anda tidak perlu disayangi atau anda tidak perlu menyayangi orang lain. Menyayangi diri adalah asas untuk anda disayangi dan menyayangi orang lain.sayangi diri dan anda akan disayangi"

Rujukan : Buku motivasi Diri, Alias Muda, & Siri motivasi Dr HM Tuah Iskandar

Tiada ulasan: