03 Mei, 2009

Kelebihan Khatama Annubuwwah

Assalammualaikum W.M.T dan salam mesra,







AlhamduLILLAH, syukur ke hadrat ALLAH S.W.T kerana memberi kelapangan kepada saya walau secebis detik untuk sama-sama berkongsi bingkisan ilmu ALLAH yang tidak pernah lekang dan luak.Terdetik hati saya untuk sama-sama kita berkongsi serba sedikit perihal amalan Khatamun Nubuwwah, yang mungkin ramai perasan dan lihat, tetapi tidak tahu akan rahsia dan hikmah yang tersembunyi di dalamnya.


Malahan tidak salah untuk saya katakan, ada juga yang tidak tahu apa itu Khatamun Nubuwwah. Dikesempatan ini, insyaALLAH sama-sama kita berkongsi sedikit sebanyak tentangnya.Jika dikirakan, apalah sangat saya seorang yang jahil lagi daif ini untuk berkongsi ilmu tetapi merasakan bagai satu tanggungjawab untuk saya manfaatkan.



Baik dari segi pengamalan dan penyebaran, kerana menyebarkan ilmu itu merupakan satu saham sehingga ke alam barzakh jika dimanfaatkan dengan baik, InsyaALLAH.Apakah Khatamun Nubuwah?Menurut mafhum hadis yang dipindahkan daripada Imam At-Tarmizi r.a katanya:“Sesiapa melihat KHATAMUN NUBUWWAH dalam keadaan berwuduk;


1. Pada waktu Subuh nescaya dipelihara oleh Allah akan dia hingga ke petang.


2. Pada waktu Maghrib terpeliharalah dia hingga ke pagi.


3. Ketika berjalan atau bermusafir maka jadilah sepanjang perjalanannya berkat dan selamat.


4. Sesiapa yang mati dalam tahun tersebut, maka dimatikan dalam iman.’


Tiada ulasan: