19 Mei, 2009

Hebatnya Anugerah Allah ini

Mendengar bunyi dan suara yang baik adalah halwa telinga. Membaca bahan yang baik adalah halwa minda-pakar motivasi

Setiap maklhluk ciptaan Allah dibekalkan dengan kehebatan dan potensi diri masing- masing . Begitu juga dengan kita Allah anugerahkan kita sebagai manusia sebagai Khalifah untuk memerintah dunia serta dibekalkan bersamanya potensi kebolehan yang sangat besar sehingga sesetengahnya di luar jangkaan manusia itu sendiri.

Di mana Hebatnya manusia?

Jawapannya ialah potensi kelebihan daya manusia itu berfikir. Bagaimana,,,manusia berfikir dengan menggunakan potensi otak yang Allah berikan kepada mereka,Otak adalah satu-satunya organ yang terpenting ,paling baik, hebat dan tidak ternilai harganya. Apa yang penting bajailah otak kita dengan siraman Al-quran, zikir dan sentiasa berdoa kepada yang Maha Esa.,Kita hebat hakikatnya datangnya dari Pencipta kita yang Maha Hebat.

Kita harus merasai hebat ( bukan rasa Sombong ) dengan Anugerah yang tidak terhingga yang Allah bekalkan kepada kita.

  • Percaya untuk dapat melakukan apa yang ingin dilakukan..
  • Tahu yang kita boleh dapat apa yang kita inginkan dengn izin yang Maha Esa dan berusaha ke arah kemahuan kita.
  • Boleh menyelesaikan masalah
  • Boleh mengawal diri, dengan menggunakan pemikiran yang waras kita dapat menghadapi cabaran dan kepayahan di dalam hidup.
  • Dapat mengembangkan potensi diri melalui kesedaran, cara dan pendekatan yang betul, kita dapat mempertingkatkan kebolehan dan kemahiran yang kita miliki untuk menjadikan kita berjaya dengan setiap apa jua bidang yang diceburi.
  • Boleh berubah ke arah yang lebih baik..

Ingatlah wahai sahabat-sahabatku peluang untuk kita berjaya di dalam kehidupan ini amat luas, tetapi kitalah yang akan mengubah kehidupan ke arah yang lebih baik. ALLAH tidak akanmengubah nasib sesuatu kaum kecuali mereka sendiri yang mengubahnya.













Tiada ulasan: