05 Julai, 2009

Pengalaman Berurusan dengan JHEIK


Di mana silapnya??



Alhamdulillah saya pertama kali berkunjung ke Jabatan hal Ehwal Agama Islam Kelantan ( JHEAIK) beberapa bulan yang lalu bersama isteri saya.Saya ke sana kerana ingin mengambil sijil nikah dan kad Nikah Pintar yang dijanjikan oleh kakitangan sebelum ini. polisi proses sijil nikah selama 4 bulan dan bergantung kepada Imam Mukim. Apa yang menyedihkan saya, saya ke JHEIK selepas 8 bulan berkahwin kerana untuk menuntut Sijil Nikah dan Kad pintar berkenaan TAPI saya dimaklumkan daripada kakitangan berkenaan bahawa Data Pribadi saya tiada di dalam Komputer JHEIK dan kakitangan berkenaan meminta saya datang balik ke Pejabat pada bulan Ogos nanti..


PERSOALAN..

1. Apa yang saya ingin persoalkan kenapa pihak yang berkenaan tidak menyiapkan dalam tempoh yang singkat sebagai contoh Passpot dan Kad pengenalan pada hari ini. Belajarlah dari agensi yang telah berjaya dalam mengendalikannya. Sekiranya tidak cukup kakitangan cubelah wujudkan kakitangan kontrak bagi menjaga KUALITI perkhidmatan di JHAEIK..


2. Sekiranya polisi JHEIK dapat menyiapakan sijil dalam tempoh yang ditetapkan, CUBALAH menepatinya. Kasihanlah kepada mereka yang bekerja di luar kelantan yang balik bercuti semata-mata urusan sijil NAMUN menghampakan mereka.

Kesimpulan dan Cadangan

1.Saya berharap agar pihak pentadbiran JHEIK dapat memepertingkatkan lagi KUALITI pengurusan Pengeluaran SIJIL NIKAH dan KAD NIKAH PINTAR . Wujudlah suasana Mesra Pelanggan apabila berada di kaunter kerana saya melihat terutamanya di Bahagian Pengambilan Sijil Nikah , Kakitangannya Kurang Mesra Pelanggan.

2. Wujudkan Sistem Nombor Giliran apabila berurusan di kaunter pengambilan sijil bagi mengelakkan daripada pelanggan tidak berebut semasa berurusan di kaunter.Apa yang menyedihkan saya ramai yang berebut semasa berurusan.

Saya yakin dan percaya JHEIK boleh ke hadapan dengan membuat Kajian terperinci mengenai aduan pelanggan dan meminta pandangan pelanggan terhadap sistem perkhidmatan yang disediakan oleh JHEIK

Tiada ulasan: