23 Julai, 2009

Jadilah Jutawan Yang DiRedhai






ABU hurairah meriwayatkan bahawa rasulullah S.A.W bersabda : Tiada yang dinantikan oleh seorang antara kamu melainkan : Menunggu Kaya yng jadi Taghut ( pelampau ) , atau menunggu ( tanpa Usaha ) sampai jadi papa sehingga lupa akan halal dan haram, atau menunggu sehingga dilanda sakit yang menyebabkan punah seluruh tenaga untuk berusaha atau duduk diam sehingga menjelang tua kemudian tidak terdayalagi melakukan sesuatu atau pun duduk diam sehingga ajal datang secara mengejut.


Sesungguhnya Islam tidak menghalang seseorang untuk menjadi kaya, tetapi apa yang terungkap dalam hadis di atas menjelaskan sifat buruk sering berakar dalam jiwapengejar kekayaan sehingga menjadi taghut, tidak kira halal dan haram, merupakan susuatu yang jelas bercanggah dengan kemurnian syariat islam,Pepatah sering menyebut bahawa langit tidak menurunkan hujan emas. lantaran itu manusia mesti berusaha agar kepapaan tidak menguasai diri mereka.Namun kekayaan BUKANLAH MATLAMAT HIDUP yang MURNI kerana segala harta benda dan segala kekayaan yang melimpah adalah Semuanya dari PERBENDAHARAAN ALLAH S.W.T itu hanyalah kemudahan atau alat bagi mencapai MERDHATILLAH.

Justeru, kebijaksanaan yang berteraskan keimanan merupakna persiapan bagi usahawan yang ingin mengejar kekayaan di dunia. Jutawan yang bijak di sisi Islamadalah mereka yang mampu membebaskan diri mereka daripada berpaut pada tongkat riba dan rasuah yang ditawarkan kepada mereka.Sekiranya anda ingin bergelar JUTAWAN ,maka dekatkanlah diri pada Allah supaya Allah Redha dengan pekerjaan anda. Ingatlah Kekayaan dan kemiskinan adalah satu amanah dan Ujian yang akan disoal oleh Allah di akhirat Kelak.

Kisah Jutawan di KL

Saya teruja dengan kata-kata seorang Jutawan Muslim di Kuala Lumpur sewaktu saya mengadiri sessi ceramah motivasi beliau. katanya " saya tidak pernah meninggalkan amalan solat Sunnat Dhuha semanjak saya menceburi bidang perniagaan " Beliau menceburi bidang perniagaan setelah 10 tahun berkhidmat dengan kerajaan. Alhamdulillah walaupun beliau seorang Jutawan namun sikap tawadduknya dikagumi oleh orang ramai. Beliau memiliki rumah beharga RM 4juta namun jika dilihat beliau nampak macam orang biasa.
Semoga apa yang baik dapat dikongsi bersama.

abuzaid alhawari
Ampang 2009

Tiada ulasan: