19 Jun, 2009

3 insan yang ku Kenali Meninggalkan Alam fana Ini


Alhamdulillah syukur pada Allah daku dibangkitkan dari tidur pagi ini dengan rahmat dan Kasih sayang Nya.,Setiap manusia yang bernyawa WAJIB akan melalui kematian. Bayangkan Allah bagi 2 minit untuk kita rasai kematian tentunya kita tak nak bilo mengetahui seksanya bila ruh kita dicabut oleh malaikat Izrail.


12 Jun 2009 ( Allahyarham Ust Muzdi Awang )



Satu Kehilangan besar bagi dunia tarannum apabila kehilangan Permata yang berkilau iaitu Ust. Muzdi Awang yang merupakan tenaga pengajar Al Quran di Maahad Pasir Mas dan merupakan Hakim Fasohah Peringkat Negeri Kelantan. Saya mengenali Allahyarham semenjak belajar di Arabiah Pasir Mas pada awal 1995 dan sempat belajar secara direct semenjak yahun 1999 hingga 2002. Semenjak saya menyewa bersebelahan dengan rumah lama allahyarham, sayalah yang selalu di minta oleh allahyarham untuk menjaga rumah beliau semasa beliau bercuti ke kampung. sayangnya sekali saya tidak sempat menghadiri solat jenazah allahyarham.Mudah-mudahan roh beliau di tempatkan dikalangan orang yang muttaqin dan dinaungi Arash Allah semasa di padang Mahsyar nanti.



Suami emak saudara (Allahyarham Pak Adik @ Rosli ) 16 Jun 2009



Allahyarham meninggalkan seorang suri rumah dan 5 orang anak..Allahyarham meniggalkan dunia ini berumur awal 40 an.,saya terkenang nasib sepupu saya yang masih lagi kecil tapi telah kehilangan seorang ayah yang disayangidi mana mereka akan bergantung kasih.Pada awal cuti sekolah saya tidak sempat menziarahi allahyarham yang terlantar di hospital kerana jadual terlalu padat.Saya hanya sempat menyediakan air penawar yang saya buat sendiri hasil yang doanya saya ambil dari guru saya iaitu Tuan Guru Hj Mohd Radzi Al Qodhi.. saya doakan agar ruh beliau di tempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.



Allahyarhamah Nor idah Md Diah - 18 Jun 2009



Allahyarhamah merupakan seorang yang ceria dan berani mengeluarkan idea walaupun baru bekerja di pejabat semasa saya di tugaskan di sebuah pejabat di daerah Muar suatu ketika dahulu. Allahyarhamah meninggal akibat kemalangan jalan raya ketika pulang dari bekerja. Umur Allahyarhamah 26 tahun dan bakal mendirikan rumahtangga pada akhir tahun ini.Tapi Allah menyayangi Allahyarhamah. Saya Terkejut dan mengeluarkan air mata ketika mendapat berita kematian allahyarhamah daripada sahabat saya. Saya hanya mampu membaca Yaasin dan doa dari jarak jauh untuk Allahyarhamah.Semuanya ada hikmah yang tersembunyi untuk direnungi oleh semua orang.,Hanya Alalh yang dapat membalas jasa Allahyarhamah sewaktu beliau berkhidmat sebagai Personal assistant ( PA ) saya selama 1 tahun. Al fatihah...Mudah mudah ruh allahyarhamah di temapatkan di tempat yang terpuji.

( Allahyarhamah Noridah md diah )

Kehidupan berlangsung tanpa disadari dari detik ke detik. Apakah anda tidak menyadari bahawa hari-hari yang anda lewati justru semakin mendekatkan anda kepada kematian sebagaimana juga yang berlaku bagi orang lain?


Seperti yang tercantum dalam ayat Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.” (QS. 29:57)



tiap orang yang pernah hidup di muka bumi ini ditakdirkan untuk mati. Tanpa kecuali, mereka semua akan mati, tiap orang. Saat ini, kita tidak pernah menemukan jejak orang-orang yang telah meninggal dunia. Mereka yang saat ini masih hidup dan mereka yang akan hidup juga akan menghadapi kematian pada hari yang telah ditentukan. Walaupun demikian, masyarakat pada umumnya cenderung melihat kematian sebagai suatu peristiwa yang terjadi secara kebetulan saja.
Coba renungkan seorang bayi yang baru saja membuka matanya di dunia ini dengan seseorang yang sedang mengalami sakaratul maut. Keduanya sama sekali tidak berkuasa terhadap kelahiran dan kematian mereka. Hanya Allah yang memiliki kuasa untuk memberikan nafas bagi kehidupan atau untuk mengambilnya.




Semua makhluk hidup akan hidup sampai suatu hari yang telah ditentukan dan kemudian mati; Allah menjelaskan dalam Quran tentang prilaku manusia pada umumnya terhadap kematian dalam ayat berikut ini:

Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (QS. 62:8)










Tiada ulasan: