30 Jun, 2009

Buka Minda


Apa Khabar Iman saudara??adakah kita Gementar dan sesak Nafas bila mendengar suami atau isteri kita membaca Alquran..Adakah kita Istghfar kita beristighfar sekurang- kurangnya 70 kali pada hari ini, Jika tidak,,, Tepuk dada kita tanyalah Iman kita masing masing..

Tauhid : Perlu Di Ketahui Vs Perlu dihayati

Rata-rata kita tahu apa itu ilmu tauhid,anak-anak diajar dari kecil hingga dewasa.Masuk Universiti atau kumpulan usrah diajar tauhid Uluhiyyah dan tauhid Rububiyyah bagi mereka yang baru mula hendak berjinak dengan islam. Kenapakah dikalangan agamawan dan ilmuan yang mengetahu mengenai tauhid ini masih GAGAL menahan diri mereka daripada melakukan kemungkaran.Seseorang yang mumpunyai PhD atau Ijazah Syariah tidak mampu menahan diri mereka dari kemungkaran jika mereka tidak menghayatinya dan memantapkan dengan Iman. Asas ilmu islam berkisar kepada Feqah, Tasawuf dan Aqidah ( tauhid)


Guru : Murabbi atau taklim ??


Mengajar dan mendidik merupakan dua perkataan yang berbeza. ramai yang beranggapan bahawa mendidik dan mengajar adalah sama. Saya berpandangan adalah BEZA sama sekali. Mengajar lebih bermatlamat kepada ilmu yang diajar dan diluahkan oleh seorang guru diterjemahkan melalui akal pelajar-pelajar nya kepada kertas peperiksaan.Manakala Murabbi bermatlamat mendidik jiwa pelajarnya supaya TERKESAN apa yang diajarkannya. Kita perlu berfikir siapakah yang layak mendidik para MURABBI ini?? Bagaimanakah Caranya untuk melahirkkan murabbi ini?? Satu persoalan yang harus direnungi bersama..
Kesan Didikan..
Saya terkenang kisah saya semasa mula- mula menjajaki sekolah agama Arabiah Mas ( sekarang dikenali Maahad Muhammadi pasir Mas ) suatu ketika dahulu,Kehidupan saya semasa peralihan sebelum peperiksaan pertengahan tahun saya dan rakan- rakan asyik sibuk membuat toyol untuk dimasukkan di dalam baju, songkok dan macam- macam gaya yang kami buat. Maklumlah kejutan budaya melihat matapelajaran bahasa arab dan agama sebanyak belasan matapelajaran, Apabila peperiksaan akhir pada tahun yang sama seorang Ustazah mula menghidu dikalangan kami yang meniru atau membawa nota dalam peperiksaan lalu beliau membaca sepotong hadis yang bermaksud " Sesiapa yang menipu BUKAN dari golongan Kami". Tersentak saya bila mendengar hadis itu. Bermula dari saat itu saya meninggalkan amalan membawa nota atau toyol di dalam peperiksaan hinggalah sekarang. lebih baik saya gagal dalam peperiksaan daripada saya berjaya dengan hasil kejayaan yang saya menipu diri saya sendiri. Syukur pada Allah di atas nikmat keberkatan yang Allah berikan kepada saya hasil KEBERKATAN para guru saya yang mengajar. Buka Mata,Minda anda dengan banyakkan berfikir tentang Nikmat yang Allah berikan kepada kita

Tiada ulasan: