14 Jun, 2009

Hilangnya Permata Gerakan Islam- Dr Fathi Yakan




Alfatihah......


Semalam dunia Gerakan Islam dikejutkan dengan kematian Tokoh Gerakan Islam iaitu Dr Fathi Yakan yang meninggal dunia pada umurnya 76 tahun. Beliau merupakan pengarang buku : Kenapa saya Perlu Intima' Dengan Islam,Buku yang cukup hebat pada pandangan saya. Saya didedahkan dengan buku ini sewaktu tingkatan 4 semasa belajar di Maahad Muhammadi Pasir Mas. saya dan rakan-rakan satu Usrah agak terlewat mendapat maklumat menganai Tokoh Gerakan Islam setelah kami berusia 17 tahun.Perkara ini berlaku kerana sepanjang kami terlibat dengan usrah di sekolah hanya di tekankan kepada ibadah semata-mata, Alhamdulillah apabila Guru Penasihat Beralih Kepimpinan barulah saya di dedahkan dengan hal - hal berkaitan dengan Gerakan Islam.

Pengalaman Bersama Ust, Yahya Othman

( Permata yang semakin dilupai )

Semasa di alam kampus saya diperkenalkan dengan Ust Yahya Othman yang mana beliau merupakan seorang ahli Gerakan yang terbuka dan hebat, suatu ketika saya pernah bertanya kepada ust Yahya kenapa beliau tidak memakai serban.


Jawab beliau


" Ilmu ana tak tinggi lagi Syeikh"


alangkah terkejutnya saya seorang yang hebat tapi wara' disudut percakapan dan amalan. Seorang sahabat saya pernah disoal oleh beliau apakah aktiviti dakwah ditemapt Kerja anda?

Sahabat saya menjawab." payah ust nak bercerita pasal dakwah di tempat kerja ana lebih- lebih lagi di KL.

ust yahya bertanya beliau." Enta Pernah mengajak mereka solat Jamaah? Pernah bagi Tazkirah tentang maksud bacaan di dalam solat?

Saya dan sahabat saya terdiam...mengenangkan kami tidak tebuka soal dakwah dan mengajak manusia kepada Allah.

Pesanan Ust Yahya Othman

" Dalam dakwah kita perlu membina jambatan untuk sampai kepada matlamat ( iaitu mengajak manusia mengenal diri dan Allah ), Peringkat dakwah perlukan peringkat-peringkat bukannya express."



Sepanjang Perkenalan dengan ust Yahya, saya sempat mempelajari buku Almarhum Fathi Yakan iaitu "Abjadiyyat" yang menceritakan Kepentingan Berorganisasi, kepentingan Tarbiyyah Ammah, Hazar dan sebagainya.

Bersambung,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tiada ulasan: