05 September, 2009

Salam 15 Ramadhan


Alhamdulillah bersyukur di beri nikmat untuk malapangkan masa untuk menulis sedikit pengalaman dalam blog Al hawari ..
Sibuk
Saya menjangka di bulan Ramadhan saya dapat merehatkan diri dan memberi tumpuan beribadah di rumah. Rupa-rupanya tidak, saya terpaksa menghadiri banyak kursus dan program di luar Lembah Klang. Namun saya bersyukur kerana dapt luangkan masa di awal Ramadhan berbuka dan bersahur di rumah bonda dan ayahnda saya serta keluarga mertua saya di kelantan.Saya berada di kelantan hanya 3 hari sahaja dan tidak sempat untuk menziarahi para guru dan rakan taulan saya. Saya hanya sempat makan " colek ' bersama sahabat seperjuangan saya di bandar Pasir Mas. Namun Kami hanya berbual lebih kurang 1 jam setengah mengenai perkembangan sekolah saya.
Bersyukurlah..
selaku Ummat Muhammad kita perbanyakkan syukur pada Allah kerana masih lagi diberi peluang untuk hidup di bulan Ramadhan yang penuh barakah dan Rahmat dari Allah. ummat Muhammad di kurniakan 1 perkara Malam " Al qadar" yang mana kelebihan beramal di malam nya bersamaan 1000 bulan. Ingatlah nikmat ini tiada pada ummat yang terdahulu.
Ayuhlah...
Ramadhan merupakan bulan yang mana sesetenagh manusia kembali kepada Allah, target kita Kosong Dosa Besar ( KDB ), dan minimakan Dosa Kecil ( MDK). Namun kita sebagai hamba Allah tidak terlepas dari dosa. Lebih -lebih lagi kita masih di tahap orang Awam.NAmun untuk keluar dari dosa tersebut kita kena bertaubat dan bersangka baik dengan Allah.Agak mustahil kita 100% bersih dari dosa kecil..
  • Ayuhlah sahabtku,,kita bertarung dengan nafsu kita untuk kita abdikan diri pada Allah dengan sebaik- baiknya.

  • Jadikanlan bulan ini sebagai Muhasabah yang terbaik buat diri kita yang hina dan faqir di sisi Allah.Allah maha pengasih Lagi Maha Pengampun.

  • Kepada rakan-rakan taulan yang pernah menderhakai kedua ibu bapa mu..ayuhlah memohon maaf kepada mereka dengan memulakan dengan menelefon kepada mereka serta bertaubat kepada Ynag Maha Esa.
Ubahlah Minda ...
Sering terjadi di sesetengah pejabat Kerajaan yang mana pegawai datang lewat ke pejabat dengan alasan mengikuti program Qiamulil di Masjid dan sebagainya. bagi saya perkara ini tidak sepatutnya terjadi kerana dengan alasan kita akan menimbulkan fitnah kepada mereka yang berperwatakan " Ustaz". bagi saya kerja di Pejabat adalah Taklifan dari Allah kepada kita, bukannya sebagai mendapat imbuhan semata-mata.rezeki atau Gaji yang kita perolehi merupakan Wasilah untuk kita mencapai Redha Allah.Ubahlah minda kalian jangan mengasiangkan urusan ibadah dengan pekerjaan mu..Kerja di Pejabat adalah Ibadah yang mana majikan kepada majikan kita adalah Allah...
salam Ramadhan al kareem

Tiada ulasan: