26 Julai, 2009

Saya dikuarantin



Semalam saya menghadiri Majlis Perasmian Penutup Kadet peringkat kebangsaan di Bukit Katil Melaka.Setelah habis program tersebut , didapati 5 orang pelajar yang positif H1N1 dan pihak Jabatan Kesihatan mengisytiharkan kawasan Kem Perkhemahan tersebut ditutup dan semua peserta perkhemahan termasuk urusetia dikuarantin di rumah masing-masing selama 7hari.Para peserta dan urusetia dinasihatkan tidak keluar dari rumah serta tidak berjumpa dengan luar serta menghadiri tempat keramaian.



Walaubagaimanapun bos kesayangan saya meminta saya masuk kerja kerana banyak kertas kerja yang terpaksa disiapkan dengan segera sekiranya saya tidak mempunyai masalah kesihatan tetapi saya terpaksa dikuarantin di rumah selama 7 hari maka kerja-kerja tersebut terpaksa disiapkan di rumah.



Pelajar-pelajar Bersorak



Setelah diumumkan oleh Pegawai Kesihatan bahawa semua pelajar dan urusetia tidak dibenarkan hadir ke sekolah atau tempat kerja masing-masing maka kedengaran terikan dan sorakan di kalangan pelajar. Saya dan beberapa orang urusetia risau apabila mendengar kami terpaksadikuarantin di rumah kerana memikirkan timbunan kerja di pejabat.Namun kami terpaksa akur dengan arahan demi menjaga kasihatan rakan - rakan yang lain di pejabat.

Di antara gejala-gejala H1N1




  1. Sukar bernafas / kadar pernafasan yang cepat

  2. Batuk / kahak berdarah

  3. Sakit dada berterusan

  4. Cirit birit dan muntah berterusan

  5. Demam yang berterusan lebih 3 hari / berulang selepas 3 hari

  6. Tingkah laku yang luar biasa, kekeliruan, kurang daya tindak balas dan sawan

  7. Merasa pening apabila berdiri/ kurang membuang air kecil

Sekiranya anda mempunyai gejala-gejala berkenaan, cepat-cepatlah ke Klinik Kesihatan yang berhampiran.Saya berdoa agar Allah kuatkan hati kami semua agar dijauhkan penyakit ini berjangkit kepada kami dan rakyat malaysia amnya.amin Ya Rabbal alamin


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sabar jelah