30 Julai, 2009

Lulus juga Akhirnya


gambar dari cikgu azahan


Alhamdulillah syukur pada Allah akhirnya saya Lulus dan mendapat lesen memandu kereta pada 29 Julai 2009. Setelah setahun lebih menunggu. Banyak dugaan yang saya hadapi sepanjang tempoh belajar memandu bermula pada hari pertama dan sehinggalah lulus ujian.


Hari Pertama

Apabila hari pertama saya tiba di sebuah sekolah memandu seorang cikgu "A" meminta saya memandu kereta terus tanpa menerangkan aspek aspek penting sebelum memndu kereta. Terkejut perut saya dibuatnya. Semasa saya memandu cikgu yang mengajar saya tertidur dan membiarkan saya memandu keseorangan.dah la, jalan yang saya kena memandu macam ular dan agak sibuk dengan kenderaan berat. Hanya Allah yang tahu.

Setelah 3 kali perjumpaan, cikgu yang mengajar saya pun berhenti dari sekolah memandu berkenaan, dan yang mengambil alih untuk mengajar saya adalah cikgu B.Setelah tamat belajar, saya meminta diadakan pra test dan cikgu "c" yang mengendalikan ujian ke atas saya. Saya ditegur kerana banyak kesalahan jalanraya yang saya buat. Dalam hati kecil saya berkata, kenapa 2 orang cikgu saya sebelum ni tidak mengajar saya pasal itu dan ini. Pelik jugak,,dah 8 jam belajar memandu tiada seorang pun yang tegur.


Tip-Tip Semasa hendak Parking

Ini tip yang diberi oleh cikgu " B " semasa saya mengambil kelas tambahan dengan cikgu B

1. If nak masuk parking

  • Pusing Kiri habis dan tengok 7 Tiang di cermin sisi kanan
  • Kemudian P using kanan 2 kali dan Undur serta pastikan tayar belakang atas garisan
  • Kemudian Pusing Kanan Habis dan pastikan tayar hadapan atas garisan
  • pusing Kiri Habis serta masukkan Gear 1..(free gear,tarik Hand Break dan Angkat tangan kepada pegawai JPJ)

2. Keluar

  • Pusing kiri habis ( Undur )
  • Pusing Kanan Habis ( Gear 1 )

Saya ucapkan terima kasih kepada cikgu sekolah memandu yang bertungkus lumus mengajar saya hingga saya Lulus Ujian JPJ.Sepanjang saya menjadi pelajar kalian saya dapat belajar,berfikir dan mengenali kalian semua secara tidak langsung.



1 ulasan:

aktechpage.com berkata...

Tahniah bro....bole beli kete la lps ni...