23 Oktober, 2009

3 Hari di Hospital ampang




AlHamdulillah lega rasanya isteri kesayangan saya sudah keluar dari wad. Saya terpaksa balik awal untuk menguruskan isteri saya yang dimasukkan ke dalam wad 4D di Hospital Ampang, Selangor. Beliau dimasukkan ke dalam wad kerana baby kami kurang bergerak di dalam kandungan ke tahap paling minimum. Alhamdulillah...setelah dirawat dan dijaga oleh Doktor yang bertugas baby kembali aktif.

Kelam Kabut

Saya pada awalnya agak kelam kabut kerana isteri kena tahan di wad kerana mungkin pertama kali bertungkus lumus berulang alik dari tempat kerja ke Hospital Ampang. Kami pada awalnya beranggapan perkara biasa bila bayi dalam kandungan tidak aktif. Isteri saya tekun menanda pergerakan baby setiap hari di dalam kertas yang diberi oleh jururawat yang memeriksanya setiap minggu.

Setelah tiba di Klinik Kesihatan Ampang, isteri saya menuju ke bilik rawatan seperti biasa. apabila tiba di bilik rawatan untuk diperiksa maka, isteri saya diarah supaya segera ke Hospital Ampang untuk diperiksa oleh Dr sakit puan.Setelah diperiksa, Dr yang bertugas mengarahkan isteri saya supaya dimasukkan ke dalam wad untuk pemeriksaan rapi.

Hati saya geluh resah bila isteri saya menelefon saya yang menyatakan beliau kena tahan di dalam wad.

Nasihat saya kepada para ibu dan bakal bapa

1. Bersegeralah berjumpa Dr apabila isteri anda mengadu baby dalam kandungan beliau tidak aktif bergerak kerana kelewatan anda berbuat demikian akan menyebabkan baby dalam kandungan akan lemas

2. fahamilah cara menanda pergerakan baby. Bertanyalah kepada doktor yang merawat isteri anda. Mungkin nasihat Jururawat yang baru tidak tepat.
3. Sikap ingin tahu mengenai tanda-tanda bersalin amat digalakkan oleh para suami mengetahuinya.

Tiada ulasan: