06 Mei, 2009

Halaqah Alhawari




Ya Allah, penatnya hari ni, saya mengadu kepada isteri saya,,baru selesai solat Maghrib berjamaah bersama isteri mata saya agak mengatuk,tapi quran belum lagi dibaca. Namun saya terlihat buku tafsir surah Al Furqan. Lalu saya mengajak isteri untuk memulakan Usrah mingguan kami.Mata saya makin celik dan segar bila menghayati tafsir surah Al Furqan ini.
Di antara kandungan Tafsir Al Furqan ayat pertama yang boleh saya simpulkan ialah:

1. Kenapa Allah memulakan ayat dengan memanggil Nabi Muhammad S.A.W dengan gelaran Hamba, sebab hamba ini merupakan golongan yang terikat dengan tuannya, sesuailah dengan martabat Baginda orang yang paling taat kepada Tuannya iaitu Allah S.W.T. Adakah kita umat Muhammad ini layak digelar hamba Allah,,? sedangkan hati kita penuh dengan kekotoran dan banyak maksiat

2. Di dalam tafsiran ini juga menerangkan tentang kepentingan BARAKAH di dalam hidup.. cuba kita perhatikan hidup kita contohnya,adakah rezeki yang kita dapat diberkati Allah,masa kita di pejabat dan sebagainya. Barakah ini teramat penting untuk kita berjumpa Allah semata-mata.
Sesetengah manusia duit banyak, tetapi hati masih lagi risau tentang rezeki

Di sebabkan jangkitan mengantuk terkena dekat isteri saya, terpaksalah saya mengakiri perbincangan kami lebih awal. Alhamdulillah apabila banyak perbincangan, walaupun bersama isteri namun pelbagai idea datang.

Alhawari21 Kg Tengah, Ampang.

Tiada ulasan: